Passa al contingut principal

El Tibet i la Xina, anècdotes de viatge

Free Tibet. China out
L’estiu del 2000 vaig visitar el Tibet. Des de la capital del Nepal, Katmandu, vàrem fer l’anomenada Friendship Higway (Autopista de l’Amistat). És una carretera de 920 km que connecta la capital del Nepal fins a Lhasa, capital del Tibet. Abans de sortir ja ens reuniren per avisar-nos de les peculiaritats del viatge organitzat sota el control de les autoritats xineses. Les normes eren estrictes; res de samarretes amb inscripcions tipus Free Tibet, res de fotos ni papers vinculats al Dalai Lama que es poguessin repartir entre la població, res de visitar poblacions o llocs que no estiguessin al programa previst, etc.
En el primer poble on vam fer nit, ja comprovàrem la poca sintonia entre els xinesos i els tibetans; el pagament de la reparació del nostre vehicle que no funcionava va acabar en una discussió a pedrades entre l’amo del taller i el guia xinès. Durant els dies que durà el viatge notàrem la imposició cultural xinesa arreu. En els pobles es veia sempre el mateix tipus d’edifici recobert de vidre blau llampant com els que es troben a Shangai o Pequín. Un estil que no tenia res a veure amb l’estètica de la resta del poble. Els llocs on dinàvem o dormíem eren regentats generalment per xinesos. En un dels restaurants xinesos, vaig veure com els cambrers repartien les restes dels nostres plats entre tibetans famèlics que feien cua amb bosses de plàstic a l’entrada del restaurant. No els permetien l’entrada. A Lhasa la presència militar xinesa es notava molt més. Una xerrada en anglès entre nosaltres i una persona tibetana de l’agència de viatges va ser seguida atentament per dos funcionaris xinesos, asseguts al costat que prenien nota de tot el que es deia. En un moment que els funcionaris xinesos es despistaren, l’home de l’agència ens va dir que tenia por i que no podia parlar amb llibertat. Això és un simple recull d’anècdotes d’una situació que es repeteix diàriament des de fa molt anys. Occident porta massa temps callant tot el que passa al Tibet per interessos merament econòmics. Ja seria hora de fer-hi alguna cosa. 

SEGRE 30/03/2008

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Eslovènia - Les 10 millors fotos - Best 10 pictures

Aquí teniu una selecció de les meves 10 fotos d'Eslovènia més valorades a Instagram. Espero que us agradin.          1- Capvespre a Piran              Sunset in Piran My best 10 pictures of Slovenia (Instagram ranking). Enjoy it!                  2- Castell de Predjama Predjama castle 3- Habitació a l'hotel Fiesa. Platge de Fiesa Fiesa Hotel. Fiesa beach 4- Llac Bled Bled Lake 5- Maqueta de Piran Piran sculpture 6- Vistes des de l'hotel Dvor View from Dvor Hotel 7- Trinxeres de la I Guerra Mundial a Kolovrat Trenchwarfare in Kolovrat 8- Piscines a l'hotel Rimske Terme Swimming pool Rimske Terme Hotel 9- Restaurant Marica a Smartno Marica Restaurant in Smartno 10- Drac en un pont de Ljubliana Drake on a bridge in Ljubljana

Les millors destinacions turístiques a Alemanya amb els seus links

Maqueta de Miniatur Wunderland a Hamburg El turisme alemany té característiques pròpies i ben diferenciades de la resta de turistes dels països veïns. Una de les coses que ens poden sorprendre més, són la quantitat de quilòmetres que els alemanys tenen preparats i perfectament senyalitzats per poder  wandern   (caminar pel camp o la muntanya). En tenen, ni més ni menys, que 190.000 km!  Wandern  és sens dubte el seu esport i activitat preferida. Hi ha per tant infinitat de rutes de tot tipus que es poden fer a peu o en bicicleta i amb diferents graus de dificultat i de durada. Si es vol et porten l’equipatge a la següent etapa del viatge per poder caminar o anar amb bicicleta amb més comoditat. Per exemple es pot fer la caminada dels 66 llacs, de 416 km de llargada, dificultat baixa, que es fa al voltant de la ciutat de Berlín i que dura 17 dies.  Castell de Heidelberg Els millors camins per wandern del 2017 les teniu en aquest enllaç: Deutsch...

Stari Most - (pont de Mostar) - Bòsnia i Hercegovina

Vista del pont de Mostar (Stari Most) Foto: JR Zaballos A totes les guerres es destrueixen monuments i edificis de gran valor històric, artístic o simbòlic. No fa falta que tinguin gran importància estratègica, es tracta només de debilitar l’estat anímic i moral de l’adversari. Com exemple recent tenim el cas de la destrucció de Palmira, per part d’Estat Islàmic. Foto històrica del pont de Mostar Un altre cas va ser el del pont de Mostar (Stari Most) durant la guerra de Iugoslàvia. L’antic pont de Mostar datava del segle XVI i es considerava el símbol de l’ocupació otomana d’aquesta zona d’Europa. El pont de Mostar destruït Aquest simbòlic pont va ser destruït el 9 de novembre del 1993 per ordre d’un comandant croat. El pont no tenia cap valor estratègic important i la seva destrucció i posterior reconstrucció han passat a ser un símbol de la guerra de l’antiga Iugoslàvia. De fet, ara aquest pont forma part del Patrimoni de la Humanitat. ...